Sabtu, 6 Ogos 2011

~ Persahabatan ~

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Persahabatan.

Kebanyakkan kita mampu menghabiskan masa 'berjam-jam' apabila membahaskan soal persahabatan. Dan tidak kurang juga ada yang mempunyai 'tagline' mereka tersendiri yang mampu membezakan antara persahabatan mereka dan mereka yang lain. Namun, mengapakah masih terjadi persahabatan yang selama ini disangka 'forever' kerana taglinenya berbunyi 'BFF- Best Friend Forever' kini menemui jalan penamat 'The End' ? Bukankah persahabatan seharusnya terus kekal dan mekar?

Ini lah yang terjadi apabila terlalu hanyut dengan tagline 'BFF' akhirnya terlupa akan beberapa perkara yang membuatkan 'BFF' itu benar-benar 'Best Friend Forever'. Antara ciri-ciri atau kualiti-kualiti yang sering dilupakan adalah seperti:

a) kejujuran
b) keikhlasan
c) kasih
d) hormat-menghormati
e) memahami apa itu 'sahabat'
f) kerana apa kita bersahabat
g) apakah ada titik awal dan titik akhir dalam persahabatan

Mungkin masih terdapat banyak faktor-faktor yang menyebabkan pudarnya sesebuah persahabatn itu. Ianya menjadi kian hambar dan layu. Namun penulis tidak dapat menghuraikan dengan panjang lebar di sini. Apa yang membuatkan penulis tertarik untuk menulis artikel ringkas tapi memberi sedikit manfaat ini adalah kerana merasakan ramai yang bersahabat hanya atas nama sahabat oleh itu maka terjadilah 'tidak komited' dalam persahabatan.

3 soalan terakhir yang disenaraikan oleh penulis adalah sebenarnya yang wajar diketahui oleh setiap sahabat. Kerana itu lah soalan-soalan yang boleh menjadi bahan panduan atau peringatan. Pembaca bisa saja menambah 'perasa' pada artikel ini jika dirasakan terkurang 'umph-nya'. Ini hanyalah sekadar yang lahir di kepala penulis.

Janganlah dikau menjadi mereka yang 'bermuka-muka',janganlah dikau menjadi mereka yang 'banyak dan bercabang' lidahnya, dan janganlah kiranya dikau menjadi mereka yang 'panjang' tangannya apabila bersahabat.


PS: post diatas di'copy & paste ' dari blog http://www.belogbolok.blogspot.com, penulis blog ini telah meninggal dunia pada 2 0gos 2011 bersamaan 2 ramadhan kerana leukimia ~ AL-FATIHAH~

Tiada ulasan: